Predizborni folklor je počeo iako nije vrijeme za folklor, jer Vinkovačke jeseni odavno su gotove. Nije bilo neočekivano da će se tenzije ponovno stvoriti baš u Vukovaru i baš na Dan sjećanja na žrtvu Vukovara. Kažem nije bilo neočekivano, no to ne opravdava ovaj čin jer to naprosto nije primjereno i nikada Kolona sjećanja nije smjela biti mjesto političkih sukoba, bar ne tako očito. No, činjenica je kako svake dvije godine u Vukovaru imamo političke prepirke i uglavnom vrlo očite pokušaje skupljanja političkih bodova. Ove godine nekako najočitije cijela priča izgleda upravo kao pokušaj skupljanja političkih bodova. U javnosti se ove godine govori više o plakatu za Kolonu sjećanja nego o danu kada se prisjećamo žrtve Vukovara.
Nakon već viđenih napisa o dvije kolone, ove godine medijske stupce pune dva plakata. Cijelu priču pokrenuo je plakat koji je prije tri tjedna objavio Ivan Penava. Penava je detektirao da priča oko HOS-a ima plodno tlo, no je li ju pametno “iskoristio” brzo će se pokazati. Našao se na kliskom terenu, a odrekli su ga se zbog plakata i najbliži politički partneri.
Komunikacijski gledano možemo reći kako je počela predizborna kampanja i DP koristi svoj teren za dobivanje medijskog prostora uz retoriku kojom se cilja krajnja desnica na prostoru koji je tradicionalno desno orijentiran. Sve je krenulo s plakatom koji je predstavio Ivan Penava gradonačelnik Vukovara, ali i predsjednik Demokratskog pokreta i čiji sadržaj je uznemirio javnost. Kao lavina krenuli su medijski komentari, a od plakata su se ogradili Hrvatski suverenisti koji u vijeću grada Vukovara Penavi održavaju većinu. Ogradili su se smatrajući da plakat izaziva podjele što nije dobro. Uslijedile su reakcije Vijeća za pijetet, napravio se novi plakat, a krenule su i reakcije braniteljskih udruga. Akcija-reakcija očekivano, ali nisam sigurna da će rezultat biti baš onakav kakav su akteri, koji su sve skupa potencirali, očekivali.
Gotovo Napoleanskom retorikom Penava je za vecernji.tv ustvrdio kako ostaje pri plakatu i iznio kako u gradu Vukovaru on određuje tko će vješati i kakve plakate. Ovo mi je upalo u oči iz pozicije agencije za marketing trebamo li onda za sve kampanje pri zakupu oglasnog prostora za plakate u gradu Vukovaru prvo sadržaj provjeriti s Penavom?
Na spornom plakatu pojedini simboli aludiraju na ustaštvo. U natpisu “Moj izbor i U dobru i u zlu” naglašeno je slovo “U”. Također “Vukovar” je napisan okomito te se uz slovo “O” može pročitati “HOS”. U današnjoj vecernji.tv emisiji je Penava je i kazao kako su za buduće koalicije s DP-om moguće sve stranke osim SDSS-a, Možemo i Radničke fronte. Dakle koalicija s HDZ-om unatoč oštroj retorici ovih dana za DP je i dalje otvorena opcija. Rat plakatima onda ipak nije tako važan, više je sve skupa predstava za javnost. U svakom slučaju do izbora ima još malo vremena i hoće li birači kazniti politiziranje Vukovara brzo će se vidjeti.
Vijeće za pijetet je predstavilo novi plakat za Kolonu sjećanja ( gore slika Ministarstva branitelja) koji je Penava decidirano odbio pa čak i najavio njegovo skidanje ukoliko se pojavi na javnim površinama u Vukovaru. “Vijeće je razmotrilo i plakat koji je izradio Grad Vukovar, a čiji izgled i sadržaj prije javnog predstavljanja nije usuglašen s Vijećem, te je stava da je plakat neprimjeren i kao takav neprihvatljiv jer je u javnosti potaknuo brojne negativne rasprave i reakcije, izazvao podjele i uznemirenost u velikom dijelu braniteljsko-stradalničke populacije i ne šalje poruku pijeteta ni odavanja jednake počasti žrtvama, uz napomenu da nikada ranije na plakatima nisu bile isticane pojedine postrojbe ili osobe. Uvažavajući doprinos Hrvatskih obrambenih snaga u obrani Vukovara, Vijeće skreće pozornost na činjenicu da su svih proteklih godina Kolonu sjećanja predvodili branitelji Vukovara, među kojima i pripadnici HOS-a, zajedno s članovima obitelji poginulih, umrlih i nestalih hrvatskih branitelja te je stava da je isticanje jedne postrojbe nepravedno u odnosu na doprinosu svih koji su sudjelovali u herojskoj obrani Grada Vukovara”, priopćeno je iz Vijeća za pijetet još početkom mjeseca.
Zanimljivo kako se predizborna retorika vodi oko plakata u situaciji u kojoj Vukovar ima puno drugih problema kao i cijela Slavonija. Iseljavanje, inflacija, pad životnog standarda te loša gospodarska slika goruće su teme grada heroja, a igramo se ponovno lako zapaljivim temama. Grad Vukovar spominje se samo u studenom i to jest prilika da skrenete na probleme s kojima se grad susreće i da iskoristite svjetla reflektora uperena na vas. To jest prilika koju treba znati iskoristiti, ali bojim se kako je ovo krivi način. Tko će poentirati, a tko izgubiti i ima li uopće u ovom ratu plakata pobjednika pokazat će vrijeme.
Penava je sinoć za dnevnik Nove TV rekao kako je Plakat Plenkovića i Pupovca za plakat. Zaključit ću u tom tonu i reći kako je rat plakatima na dan Sjećanja na žrtvu Vukovara za plakat.