Rijetko dobra marketinška komunikacija podigla je Vinkovce na noge i izazvala pozornost – što je u marketingu jedini cilj. Gerila kampanjom i postavljanjem plakata sa samo jednom rečenicom „Crno nam se piše“ poznati vinkovački poduzetnik dobio je pozornost šire javnosti, ali i medija.
Iako je plakat postavljen samo na 6 lokacija nije trebalo dugo da se kampanja zarola i postane viralna na širem području grada gdje se i nalazi ciljana skupina poduzetnika.
Javnost se zabavljala porukom sluteći da se iza svega krije politička kampanja, uznemirili su se duhovi i zatalasao mirni Bosut. Svi su imali teorije o tome što plakat poručuje, a brojni komentari i dijeljenja kampanji su dali nevjerojatan doseg na društvenim mrežama bez uloženog centa u oglašavanje. Algoritmi su odradili svoje, a vidljivost koju je poduzetnik dobio mjeri se vjerojatno u budžetu koji inače ulaže u barem godinu dana za marketing.
Po pravilima kampanje, iza koje sam i osobno mislila kako se krije kreativna agencija, autor je pustio da se priča zarola, ali ne i da se zaboravi. Potom je u roku 48 sati na iste lokacije postavio svoju reklamu za Black friday koja se opet besplatno našla u medijima i postigla vjerojatno najveći doseg uz uloženo vrlo malo financijskih sredstava.
„Ideja je došla sama od sebe, „crni petak-crno vam se piše“. Kako je situacija u svijetu i Hrvatskoj dosta napeta (politika, imigranti, svinjogojci…), samo sam u glavi čuo “klik” i rekao si kako je pravo vrijeme za malo zaintrigirati javnost. Plakata “Crno m se piše” je bilo na samo 6 lokacija u Vinkovcima i došlo je do zabrinutosti u policiji, gradu… da li da se skidaju i što da se radi s njima.. E sad.. posto svi dnevno pročitamo i vidimo milijun informacija, nisam htio da se taj prvi plakat zaboravi i nakon 48 sati sam stavio drugi “Optika Marko Black Friday 24.11. #crnovamsepiše”, tako da svi mogu povezati priče i da nije ono sto su svi komentirali. Ne moram ni govoriti koliki je odjek ta mini kampanja napravila, ističe Marko Slipčević, poduzetnik koji se krije iza odlične kampanje.
Bravo za autora koji se vrlo dobro snalazi u području marketinga i komunikacije. Dala sam si truda malo istražiti i komunikaciju na društvenim mrežama poduzetnika koji stoji iza odlične kampanje i otkrila kako i ovdje zaslužuje visoku ocjenu.
Kada želite privući pozornost morate biti kreativni i morate se istaknuti u masi poruka kojima je javnost danas bombardirana na svim platformama. Ovdje je odličan doseg izazvalo tek nekoliko plakata jer je komunikacija pogodila u sridu.
Ono što je u ovom slučaju trebalo nastaviti komunikaciju na online kanalima s #crnovamsepiše kako bi se kapitalizirala ogromna pozornost. Naime nastavak i ekstenzije se moglo koristiti duže vremena kada kampanja ovako odjekne. U svakom slučaju jedan od rijetko dobrih primjera marketinške komunikacije ne samo u gradu Vinkovcima nego i u regiji.
Upitala sam Slipčevića i zašto poduzetnici u Slavoniji rijetko koriste usluge kreativnih agencija. Potvrdio je stanje na terenu koje i sama detektiram kao vlasnica agencije za odnose s javnošću i marketing. Oglašavanje malih poduzetnika zbog nedostatka budžeta uglavnom odlazi na objave na vlastitim društvenim mrežama najčešće na Facebooku, nešto manje se koristi Instagram, a vrlo rijetko TikTok kanal. Zapravo preporučila bih svima ukoliko nemate veliki budžet za oglašavanje da koristite upravo TikTok platformu, ali za nju morate imati kvalitetne video materijale i naravno kreativnu kampanju. Oglasi koje vidim na terenu uglavnom su prosječna grafička rješenja u vidu slike plakata s popustima koje se objavljuju na Facebook platformama lokalnih stranica koje imaju veći broj pratitelja, dok se standardni mediji televizija, radio, novine, kada su u pitanju mali poduzetnici, rjeđe koriste. Koliki je doseg tih stranica to je sada stvar za raspravu jer opet ovisi o tome kako ste komunicirali, kakvo je vaše grafičko rješenje i koja je vaša ciljana publika. Mlađe od 30 godina ovdje nećete dobiti.
Za svaku dobru kampanju najvažnije je kreativno rješenje, morate znati koja je vaša ciljana publika i kako do nje doći. Vaš Facebook page zapravo bez plaćenog oglašavanja ima vrlo mal doseg bez obzira koliko imate pratitelja. Kada je u pitanju ova platforma Facebook grupe puno bolje funkcioniraju, no potrebno je vrijeme za stvaranje dobre Facebook grupe. Oglašavanje plakatima ima smisla ako imate vizualno atraktivnu kampanju jer morate privući pozornost, a nastavak bi trebao biti u digitalnom obliku i trebate imati istovremeno spremna rješenja za outdoor i digitalnu kampanju. U Vinkovcima je dobra prilika za oglašavanje i kroz letke, a odličan primjer je svakako i periodično dijeljenje Vinkovačkog lista koji dođe u svaki poštanski sandučić- I tu želite biti ako su vaša ciljana publika mještani Vinkovaca. No tada zahvaćate populaciju koja će te novine prelistati. Dakle mlade zaboravite. Njima se obraćate isključivo digitalno i to video materijalima što kraćeg, ali atraktivnog formata.
Ovdje bih naglasak dala i na lokalne web portale koji zapravo imaju velike dosege čitanosti i ne treba ih zanemariti. No za privući pažnju najbolje su native kampanje ili PR kampanje člancima koji moraju imati dobar naslov i fotografije. Unutar njih naravno ide i vaš oglas. No najvažniji kanal komunikacije danas je zapravo vaša web stranica. Ona je mjesto na kojoj vas današnji kupci traže, Bez optimizirane web stranice na kojoj posebno morate paziti na SEO danas nemate što tražiti na tržištu. Svaka kampanja koju radite digitalno vodi do vaše web stranice. Ako ste privukli pozornost, izazvali interes i potom želju kod kupca, što znači da je netko kliknuo na vaš oglas onda on vodi do vaše web stranice. Da bi se ostvario zadnji korak – akcija (AIDA – attention, interest, desire, action – sveti gral marketinga) odnosno kupovina vaših proizvoda i usluga vaša web stranica mora biti dobra, pregledna i brza. Inače pada u vodu sve što ste do tog koraka napravili.
Gerila kampanje kakva je ova o kojoj pišem zapravo je najzahtjevnija u pripremi, no ako ste kao u ovom slučaju izazvali pozornost doseg se mjeri u milijunima, a tu je i važan segment dizanje vašeg brenda i ojačavanje tržišne pozicije. Ako se o vama ne priča, onda ne postojite. Ima jedna dobra stara izreka na ovu temu.. „reci mi da sam… ali mi ime spomeni 😉“